joi, 2 iunie 2011

Hoții, sau...

   o suspiciozitate și-o frică de hoți exagerată a noastră.
   Am citit nenumărate articole, sau posturi pe diferite bloguri care spun că hypermarketurile ne fură la casele de marcat. Eroare mare. Hypermarket-urile nu ne fură la casele de marcat, adică cel puțin nu voit. Am fost angajat 3 ani pe post de Coordonator departament IT la nivel de magazin, la unul dintre mari retaileri de la noi și pot să vă explic în detaliu ce se întâmplă.

   Ar fi fine să vă explic de la început că nu mai muncesc la ei, muncesc tot în retail, la altă companie, dar pe parte de logistică, așa că nu am nici un interes să-i disculp.
   Cam la orice mare retailer există 3 sisteme interconectate în rețea:

  1. Stocul întreținut într-un sistem, oricare ar fi acesta, sistem în care se introduc și comenzile și se face întreținerea majorității caracteristicilor produselor, printre care și prețul.
  2. Sistemul de cântare, care are conexiune cu sistemul de stoc printr-un singur detaliu și anume codul de bare. Denumirea din cântare și caracteristicile acestuia sunt după caz întreținute în sistemul de cântare sau sunt transmise din sistemul central. Prețul întotdeauna se introduce în sistemul central și se transmite în sistemul de cântare după codul de bare.
  3. Sistemul caselor de marcat. Un sistem de sine stătător care are doar prețul și denumirea articoleleor transmise din sistemul central
   Datorită faptului că în toate aceste sisteme prețul se transmite doar din sistemul central pot apărea erori de preț. De fiecare dată când prețul se modifică se transmite un pachet de date din sistemul central spre ambele pachete și dacă într-unul din sisteme nu se transmite informația 100%, adică dacă e o pierdere de 5% date și pachetul nu ajunge intact nu se poate desface și în concluzie modificarea de preț nu ajunge. 
   Un exemplu:
    La castraveți prețul se modifică din 5,99 în 6,99 și prețul se transmite corect în case și în cântare nu. Mergem la raion, cântărim castraveții la prețul de 5,99, prețul vechi, dar îi achităm la case la 6,99 de unde apare și diferența de preț. 
   Credeți-mă nu este interesul nimănui să aibă diferență de preț între case și cântare pentru că toți vor să evite scandalul. Există și momente când diferența este în favoarea clientului, dar atunci nimeni nu se plânge, chiar dacă e vorba de 10 bani.
   În situația în care nu este un articol cântăribil prețul se transmite din sistemul central doar în casele de marcat dar și-n acest caz pot exista pierderi de pachete și-atunci prețul este diferit față de cel afișat la raft. Bineînțeles aici mai există și factorul uman, adică dacă prețul se modifică, eticheta cu prețul nou se tipărește automat dar cineva trebuie s-o și pună la raft. Este tot o eroare, nu este ceva făcut cu substrat..
   Așa că, de furat ne fură hypermarketurile, prin adaosuri mari, prin promoții mincinoase dar la casă nu fură, credeți-mă.

Pace.

9 comentarii:

  1. Eu te cred:) Am auzit si eu de nenumarate ori asta cu furatul la casa insa chiar m-am gandit ca e doar o eroare de sistem ceva, nicidecum un act deliberat. Insa oamenii sunt carcotasi si au impresia ca toti vor sa ii fure.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Alina - Mulțumesc :). Oamenii sunt extrem de cârcotași, poate unoeri întemeiat, dar câteodat fără nici un motiv, doar pe baza fricii care le guvernează existența.

    RăspundețiȘtergere
  3. Si ..cum se face ca la transferul asta de preturi intre sisteme (ERP si cele implicate in livrari) nu se transfera si preturi mai mici decat cele afisate la raft?

    Toate companiile care au implementat un ERP transfera preturile catre sistemele implicate in livrari. Culmea e ca nu la toti apar astfel de "erori de transfer", in defavoarea clientului. Cum ar fi sa alimentezi cu Benzina si sa platesti pret de Motorina?

    RăspundețiȘtergere
  4. @ionutg - Se fac transferuri gresite si cu preturi mai mici foarte multe, dar nimeni nu zice nimic, este exact ce am scris mai sus. De exemplu am vandut o zi intreaga mici cu 3,99 kg si nici unul dintre clienti nu a reactionat pentru ca era in favoarea lor.
    Şi încă ceva, numai la noi apar pentru ca toate serverele principale de ERP sunt în țările mama ale marilor retaileri și toată informația face mii de km pentru un update de preț.

    RăspundețiȘtergere
  5. eu am vazut cum ne fura vanzatorii de la case- unui tip din fata mea i-a taxat 2 sticle de suc- adik a apasat pe 2, nu l-a scanat de 2 ori-(l-a vazut ca nu se uita) chiar daca avea doar 1; mie mi-a taxat 3 pungi chiar daca nu am folosit decat 2 (si m-a intrebat: "2 pungi, nu?"); produse dublate (am patit cu 3 produse diferite- fiecare introdus de cate 2 ori
    Cea mai interesanta faza a fost cu un client care facea reclamatia ca un borcan de ness de 500 gr este mai scump decat 2 de 250; cel chemat sa dea explicatii era total pierdut in spatiu

    RăspundețiȘtergere
  6. @sophie - primele două erori din cele descrise mai sus sunt erori umane. Am muncit acolo şi-ţi explic. Casiera nu are nici un interes să bată 2 sau 10 în loc de una pentru că nu are nici un câştig personal din asta, iar faptul că ar câştiga compania pe ea n-o interesează că nu+i plătită după cât încasează. Că greşeşte, este ceva normal, pentru că după ore întregi de muncă (datorită lipsei de personal erau casieri care munceau 10-12 ore fără pauză) mai şi greşeşti, adică eu cred că fiecare greşim acolo unde muncim, doar că la casieri se vede mai des. E normal să fii atent ca şi client şi să-i spui când greşeşte că se corectează, sau dacă observi după ce ai achitat te duci la biroul de informaţii şi primeşti diferenţa pe loc. Nu se uită nimeni la câţiva lei şi nimeni nu stă la discuţii şi-ţi returnează banii achitaţi în plus.
    Cât despre cea mai interesantă fază despre care spui tu mai sus, am întâlnit cam una pe săptămână cât am muncit acolo şi se explică foarte uşor, momentul în care se face achiziţia celor 2 articole este diferit şi preţurile la producător diferă, sau s-a cumpărat o cantitate mai mare dintr-un produs şi s-a primit un discount mai mare. Ruşine celui chemat să dea explicaţii că n-a ştiut să explice că-i extrem de simplu, dar crede-mă nici cu explicaţia nu rezolva mare lucru pentru că preţul nu-l schimbă nimeni, şi ca să-ţi spun altfel, era mult mai simplu ca respectiva persoană să ia 2 borcane de 250 gr, dacă asta era soluţia optimă. Când eşti în faţa raftului tu eşti singurul care decizi, acesta chiar nu-i un motiv de reclamaţie, e un motiv tipic românesc de a căuta nod în papură.

    Ca o adăugare, am întâlnit un caz extrem de ciudat când o doamnă a venit la 7 dimineaţa când s-a deschis magazinul, a luat de la raft un pachet de biscuiţi de 75 gr, a căror preţ la raft era de 59 de bani şi la case a intrat 69 de bani, asta probabil pentru că până la 7 nu au apucat angajaţii să schimbe preţul la raft, şi doamna a lăsat bicuiţii acolo şi a făcut reclamaţie. Să te gândeşti că ai venit la 7 dimineaţa să iei un pachet de biscuiţi (a fost singurul produs din coş) şi pentru 10 bani să-i laşi acolo, şi era şi la vreo 70 de ani doamna, mie mi se pare că-i chiar nod în papură, sau s-a trezit cu chef de ceartă singură în casă şi-a venit până acolo să se certe cu noi.

    RăspundețiȘtergere
  7. "Zodrac spunea...
    @Alina - Mulțumesc :). Oamenii sunt extrem de cârcotași, poate unoeri întemeiat, dar câteodat fără nici un motiv, doar pe baza fricii care le guvernează existența.
    2 iunie 2011, 22:33"

    Câtă dreptate!:)

    RăspundețiȘtergere
  8. Salut.eu sunt casier si as vrea sa va spun ca nu avem niciun interes sa va scanam un singur produs de mai multe ori..ce produs intra pe casa trebuie sa se afle si in sertar(numerar) si in consecinta noi nu bagam nimic in buzunar..Daca ar fi sa va furam,am face-o atunci cand va dam restul..atunci e momentul cand voi trebuie sa fiti atenti si pana la urma convinsi ca noi doar lucram acolo,nu suntem si proprietari.Ideea e ca toate oalele se sparg in capul nostru..diferentele de preturi,valabilitatea produselor si mai ales timpul pierdut la coada la case:)..de parca noua ne place sa vedem coada pana pe raion!
    Sanatate!

    RăspundețiȘtergere